شاعری که با دیدن ظرف یکبار مصرف میوه روی بطری پلاستیکی شعر گفت


تولیدات پلاستیک از سال 1964 تا کنون 20 برابر شده است. در سطح جهانی، تقریباً 311 میلیون تن پلاستیک در سال 2014 تولید شد که انتظار می‌رود طی حدود 20 سال دو برابر شود و احتمالاً تا سال 2050 چهار برابر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2015 برآورد کرد که، بزرگ‌ترین کاربرد، بسته‌بندی پلاستیکی، پیش‌بینی می‌شود که رشد قوی مستمری داشته باشد، که ممکن است طی 15 سال دو برابر شود، با احتمال افزایش چهار برابری  بطری پلاستیکی تا سال 2050، به حدود 318 میلیون تن در سال، که بالاتر از کل صنعت پلاستیک امروزی است.

پلاستیک ها بر اساس مواد تشکیل دهنده و نوع مواد به کار رفته در تولید آن ها انواع مختلفی دارند. جدول 1 انواع مختلف جدیدترین وسایل پلاستیکی اشپزخانه، خواص و کاربردهای رایج آنها را نشان می دهد.

پلی اتیلن ترفتالات (PET) نوعی پلاستیک صاف، شفاف و نسبتا نازک است. به آن پلاستیک معده نیز می گویند. PET معمولاً برای تولیدی ظروف پلاستیکی، آب میوه، دهانشویه، روغن نباتی، لوازم آرایشی، نوشابه، مارگارین و بطری های آب استفاده می شود، زیرا ضد التهاب و کاملاً مایع است.

PET همچنین ضد هوا است و از ورود اکسیژن به داخل آن جلوگیری می کند. تری اکسید آنتیموان، یک ترکیب معدنی، به عنوان کاتالیزور برای تولید PET و ولکانیزاسیون لاستیک استفاده می شود.

پلاستیک های ساخته شده از PET باید از دمای بالا جلوگیری شود تا از شسته شدن برخی از افزودنی های سمی مانند استالدئید، آنتیموان و فتالات ها جلوگیری شود. آنتیموان یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان است. به طور کلی، PET فقط برای یک بار مصرف تولید می شود.

در سراسر جهان، پلی اتیلن پرمصرف ترین پلاستیک است. پلی اتیلن با چگالی بالا یک پلاستیک مقاوم در برابر حرارت است که از نفت تولید می شود.

این ماده اصلی تشکیل دهنده یخچال ها، ظرف یکبار مصرف میوه، اسباب بازی ها، ظروف شیر، انواع کیسه های پلاستیکی مواد غذایی و غیره است. هیچ فتالات یا BPA در پلی اتیلن با چگالی بالا وجود ندارد.

ظروف پلی اتیلن با چگالی بالا به طور کلی برای نوشیدنی و غذا بی خطر در نظر گرفته می شود زیرا هیچ خطری برای سلامتی گزارش نشده است، اگرچه برخی مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت پلاستیک ها در معرض نور خورشید می تواند آن را مضر کند.

  • منابع:
    1. Public and Environmental Health Effects of Plastic Wastes Disposal: A Review
  • تبلیغات:
    1. مردی با مبل حصیری صندلی ماشین نصب کرد
    2. ذرت جایگزین برنج کنید
    3. مردی چسب پودری ساختمان را مصرف می کند
    4. مردی با رژ لب رنگ اتاق را قرمز کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *